Saturday, December 16, 2023

Sejarah Darjah 4 ; Unit 2 Saya dan Keluarga

 Keluarga mempunyai peranan penting dalam menentukan masa depan diri, masyarakat dan negara.

    - Membincangkan biodata diri, keluarga asas, keluarga kembangan, peranan anggota keluarga dan perkembangan diri mengikut garis masa.

    - Biodata diri merujuk maklumat diri seperti nama, jantina, nama ibu bapa, tarikh dan tempat kelahiran. Terdapat dalam sijil kelahiran, MyKid dan kad pengenalan.

    - Sijil Kelahiran digunakan untuk 

  •         Sebagai dokumen pengenalan diri untuk urursan rasmi
Keluarga Saya

- Keluarga Asas - ibu, bapa, adik, abang, kakak.
- Keluarga Kembangan - atuk nenek belah ayah
                                       - atuk nenek belah emak
                                       - keluarga asas

Peranan Anggota Keluarga Saya

  • Peranan Ibu Bapa terhadap Keluarga
    • Menyara Keluarga
    • Memberi Kasih Sayang
    • Menjaga Keselamatan
    • Menyediakan Segala Keperluan Asas
    • Menjadi Contoh Teladan Yang Baik
    • Memberikan Pendidikan Yang Sempurna
  • Peranan Anak-Anak Terhadap Keluarga
    • Menjaga Nama Baik Keluarga
    • Membantu Ahli Keluarga
    • Saling Menghormati
    • Mendengar Nasihat
    • Belajar Bersungguh-sungguh
Perkembangan Diri Saya
  •   Perkembangan diri boleh digambarkan dalam bentuk garis masa
    • 2010 Saya dilahirkan
    • 2014 Berpindah ke Kuala Lumpur
    • 2016 Datuk dan Nenek menunaikan fardhu haji
    • 2017 Saya Memasuki Tahun 1
    • 2020 Saya belajar di tahun 4




0 comments: