Wednesday, May 5, 2010

5 Hukum Menguap



Kenapa kite menguap?
Bila kita menguap?
Siapa yang menguap? 
Bukan manusia je panda menguap.. kucing, anjing, rima pun menguap.. broyer hok dlm air tu pun menguap.. :P
Semua makhluk Allah yang hidup menguap, kecuali tumbuhan.
Biasanya kita menguap time kita ngantuk.. bakpe ek.. kalu ngatuk mesti menguap.. kalu menguap mesti ngantuk.. hohoho.. pikir are dirri.. koloh belake doh kang.. (bhs trg)

Mengikut kajian (sy dok check kebenarannya, sebab sy gune pengetahuan asas sayer jerk..) kite mengantuk disebabkan badan kita penat.. badan kita ni bukan mesin, boleh keje sokmo2.. ade ketike ye kene rehat.. waktu malam lah Allah suh kite rehat.. sebab tu Allah jadikan malam dan siang.. siang bekerja dan malam tido dan berehat.. sebab tu lah kebiasaanya waktu malam kite ngatuk mater.. (kalu hok ngatuk siang tu, mmg tabiat yer tidur, mcm aku.. kroh kroh kroh) tapi ade gok hok sebab yer penat.. sebab banyok keje perlu dibereskan.. 

Berbalik kepada kenapa kite menguap.. bila badan kite letih, oksigen dok cukup tuk kegunaan otak kiter.. sebab tu kita menguap tuk mengambil udara dari luar.. bila kita menguap.. oksigen akan masuk ke dalam otak kite.. sebab tu la.. bila kite ngatuk, kite menguap.. bila kita menguap, itu bermaksud kite mengantuk.. ahaks ahaks (saje wak bbelit sikit)

Menguap ni bukan kite leh menguap bodo2 gitu jerk.. takdok tatasusila langsung.. nok nguak main redoh jerk.. macam kucing menguap.. :P.. bukan kate kokrang.. kdg2 diri sendiri hok tukang tulis wak gitu gok.. rasa kepuasan bila kite menguap kuat2.. (sebab udara masuk banyok kot).. hehehe.. dalam Islam, kite ade hukum2 menguap ni.. ni ade sy nok kongsikan bersama.. untuk sesape yg baca je la.. yg dok bace, duk diam2.. Skop dan ruang lingkup syariat ni sangat luas merangkumi soal yang besar, sehinggalah kepada persoalan yang sekecil-kecilnye.. 

Menguap ade 5 Hukum

Wajib : Apabila terlalu mengantuk, jika tidak akan menggugat kesihatan. (bila otak kiter kekurangan oksigen walaupun hanya seketika, ia boleh menyebabkan mental kite mengalami masalah).

Haram : Untuk menyindir orang lain (ni gok, org duk ceramoh depang, ye wak nguak2 belakang.. siang ke hok tukang bagi ceramoh tu.. ingat senang ke nok wi ceramoh.. ketor paler2 lutut..)

Makruh : Menguap sambil mulut ternganga, kadang2 siap wat bunyi lagi.. (macam bagus jerk)

Harus : Menguap boleh dilakukan dalam keadaan berdiri atau duduk.

Sunat : Menguap dengan menutup mulut dan membaca ta'wauz. Cara nok tutup pun diajar jugak.. tutup dengan menggunakan belakang tangan, bukan gune tapak tangan.. kalu ikut ilmu sains sy hok secoet ni..di tapak tangan kita lah banyok bakteria, sebab tu kite disaran tutup mulut dengan belakang tangan, bukan tapak tangan. 

Begitu indahnya Islam ni.. cara nok menguap pun diajar.. apatah lagi persoalan2 yang besar seperti mengatur rumah tangga, ekonomi, pakaian, pendidikan, sistem sosial, kebudayaan, dan politik.

Doh, meh la kite same2 mengikuti ajaran Islam ni.. Tra ikut sehabis baik.. :D..

3 comments:

seposeng karat said...

iye cikgu..patut di amalkan..
lame dh aku terbaca info nie..

Putri said...

:D.. meh kite pakat amalkan sesame..
:D jangan bacce sajjer jerk.. hehehe

Al-Farosyah said...

:) akan sentiasa diamalkan, InshaAllah :)