Sunday, July 18, 2010

Celoteh Adik

Di suatu petang yang hening, Adik (anak saudara) duk main2 ngan aku dalam bilik.. tetibe die suh aku ambik gambar tangan die dan tangan aku.. berlakulah perbualan di antara kami setelah adik meneliti tangannya dan tanganku.

Adik : Che Za, kenapa tangan Che Za putih, kenapa tangan adik hitam?
(adik bertanya, begitu sayu mendengar pertanyaannya)

Che Za : Tangan Che Za putih sebab Che Za dok tubik luor. Che Za duk dalam rumoh jerk..

Adik : Kalu adik dok tubik luor, lame2 adik jadi putih lah?

Che Za : Ye lah..


Di hari yang lain plak, perbualan ini berlaku ketika adik bersama ibunya.


Adik : Ibu, bakpe Aiman ngan Haikal putih, bakpe adik hitam?


Ibu : Mase Aiman ngan Haikal ade dalam perut ibu, ibu suke minum air soya, air susu. Waktu adik pulok, ibu suke minum air milo dan air kopi. Sebab tu warne kulit adik macam air milo dan air kopi.


Adik : Mane aci, ibu khianati adik, ibu dok sayang adik..ibu minum sengaja wi adik jadi hitam.


Ibu : Dop, Ibu sayang adik, tengok kulit Aiman ngan Haikal, banyok bintik-bintik meroh, comel dop? Tengok  kulit adik, bersih jerk.. xdop bintik2 meroh.. sape comel? adik ke Aiman ngan Haiqal?


Adik : ooo.. Adik lagi comel dari Aiman dan Haiqallah?


Ibu : Ermmmm..


Inilah budak2.. semua nok kulit warne putih.. sedangkan mereka x tahu kelemahan kulit tanpa pigmen.. kalau mereka tahu betapa seksanya kulit macam aku, pasti mereka bersyukur sangat2 mereka mempunyai pigmen yang banyak.. hehehe.. xdelah kene duk tempat teduh jerk.. (best jugakkan kalau pakaipurdah, xde kene panas)

4 comments:

yani said...

waaaaaaa...
xdop 2ko name erk =P

Isyrak said...

xpelah.. gune nama asl nampak lagi real..
ke guane semek..

Al-Farosyah said...

biasalah orang asia suma nak kulit cerah. baru cantik. tapi bagi org barat @ arab pulak bagi diorang lagi gelap lagi cantik. tu suma dipengaruhi oleh budaya sesebuah tempat.

Isyrak said...

tu manusia tak bersyukur dengan pemberian Allah..hihihi.. tp sebenarnye iza teringin nak kulit gelap sedikit dr sekarang.. nak kene cari bedak gelaplah.. hihihi