Wednesday, May 5, 2010

Celebral Palcy (CP)

 
Ini contoh masalah yang bakal dihadapi jika otak kita lambat mendapat oksigen. 
Sebahagian besar/ separuh daripada otak untuk pesakit Celebral Palcy (CP) tidak boleh berfungsi, dan ini menyebabkan pesakit tidak mampu mengawal pergerakan tubuhnya, kehilangan keupayaan fizikal.
Walau bagaimanapun, jangan pelik jika pengidap CP mampu mendapat anugerah dekan setiap semester walaupun hanya mampu menggunakan separuh sahaja otaknya jika dibandingkan dengan manusia biasa. 
Semuanya bergantung kepada daya usaha dan keyakinan untuk berjaya.. dan yang penting.. KEIZINAN daripada ALLAH..

Celebral Palcy ini biasanya dihidapi semenjak bayi dimana ketika dilahirkan bayi tidak mendapat bekalan oksigen secukupnya untuk dihantar ke bahagian otak. Ia dapat dikesan apabila berlaku komplikasi semasa kelahiran dan menyebabkan bayi tidak menangis untuk beberapa ketika. Oleh sebab itu, semasa bayi2 dilahirkan.. doktor akan berusaha untuk membuatkan bayi menangis.

Betapa pentingnya oksigen dibekalkan pada otak.. oleh sebab itu.. jangan elakkan menguap yer.. cume menguap biarlah bersopan :D.. jangan menguap mcm belalang.. hehehe

p/s : ape yg sy tulis ini jangan diambil untuk assigment. :D.. just tuk pengetahuan biasa jerk tau.. nanti tak psl2 dapat D.

2 comments:

Anonymous said...

Syukran sebab berkongsi maklumat yang berguna ni :)

LadyBird said...

Afwan kak :D