Sunday, August 8, 2010

Sunat Berbekam

Tadi kawan aku bagitahu sal berbekam, dan die telah buat.. aku rasa teringin sangat nak try.. manalah tahu kot2 ia mampu mengurangkan masalah yang aku hadapi sekarang.. tetapi aku takut kesannya negatif tuk aku..  Petang ni aku cube nak tengok kaedah berbekam ni.. tuk menenangkan hati aku ni, aku serachlah maklumat sal berbekam ni.. dan ini merupakan maklumat yang aku telah dapat :

Berbekam ni merupakan salah satu rawatan yang disuggestkan oleh Rasulullah SAW. dan ini merupakan antara hadis2 yang telah aku jumpe yang menyarankan berbekam daripada Rasulullah SAW.

Hadith Pertama:

Diriwayatkan dalam Shohih Bukhari, Said bin Jubair berkata dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara. Pertama minum madu. Kedua, dengan pembekaman. Ketiga, dengan besi panas, dan aku tidak menganjurkan ummatku melakukan pengubatan dengan besi panas” (Shohih Bukhari)
Hadith Kedua:

Dari Jabir Bin Abdillah ra ia berkata, saya pernah mendengar Nabi SAW bersabda:

“Jika ada yang terbaik pada ubat-ubatan kalian, maka itu terdapat pada sayatan alat bekam, minuman madu, atau sundutan dengan api yang tepat pada penyakit. Tetapi aku tidak suka berubat dengan ’kay’ ” (Shohih Bukhari)
Hadith Ketiga:

Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya cara pengubatan paling ideal yang kalian pergunakan adalah hijamah (bekam)” (Shahih Bukhari dan Muslim)

Kaedah Berbekam :

-Ia juga dikenali sebagai bekam darah/ al hijamah dan kaedah ini adalah SUNNAH.
-Umat islam dianjurkan merasai bekam sunnah ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.
-Bagi orang sihat dianjurkan menerima rawatan bekam sunnah ini sebulan sekali dan bagi orang berpenyakit 2 minggu sekali.
-Mampu menyembuhkan hampir 93 jenis penyakit kritikal.
-Jurubekam wajib memakai sarung tangan untuk langkah keselamatan.
-Jarum yang digunakan perlu PAKAI BUANG dan setiap pelanggan akan diperuntukkan satu jarum baru.
-Proses sedutan darah akan dilakukan sebanyak 2x bagi memaksimumkan pengeluaran darah kotor.
-Diakhir rawatan bekam, kawasan yang telah dibekam akan disapu dengan alcohol swab untuk proses steril dan selepas itu disapu pula minyak but-but untuk memaksimumkan kesembuhan.
-Semua cawan bekam yang sudah digunakan akan dibasuh dengan teliti dan cermat dengan menggunakan cecair Dettol bagi proses STERIL/ NYAHKUMAN.

Nota kepala lutut : Disebabkan ia disarankan oleh Rasulullah SAW, petang tadi jugak aku buat.. moga2 dengan niat aku untuk mengamalkan sunnah dan dengan keberkatan Syaaban, aku diberi kesihatan dan memudahkan untuk aku menyambut Ramadhan nanti. Ameeennn.. Doktor yg buat rawatan tu pun kata kat aku camtu tadi disebabkan aku menggigil.. huhuhu, mujur aku x pengsan tengok darah, awl2 lagi aku pesan jangan tunjuk darah sebab aku ni kategori mabuk darah.. :(


0 comments: