Tuesday, August 3, 2010

Suratan Atau Kebetulan


Ya Allah,
Jika ini suratan yang telah Engkau catatkan untukku lalui,
Berikanlah petunjuk-Mu padaku supaya memudahkan aku untuk melayarinya dengan bahtera kehidupanku,
Berikanlah aku jalan supaya aku mampu mengemudinya ke jalan-Mu ya Allah.

Ya Allah,
Andai ini rencana yang telah Engkau tetapkan,
Berilah ketabahan kepadaku,
Berilah aku ketenangan,
Supaya aku mampu melaluinya tanpa berkeluh resah.

Ya Allah,
Berilah aku cahaya hidayah-Mu, dan tanamkanlah keredhaan dalam hatiku,
Supaya aku mampu menempuhi apa jua yang telah Engkau tetapkan.

Ya Allah, jika ini taQdir-Mu untukku
Jadikanlah ia sebagai pemudah jalan untukku melalui titian sirat-Mu nanti.

Ya Allah ya Rahman ya Rahim
Jadikanlah cabaran dan ujian ini sebagai jalan untukku lebih mendekatkan diri kepada-Mu ya Allah.
Tanamkanlah hatiku dengan kesabaran dan kesyukuran dengan segala nikmat pemberian-Mu.
Redhalah aku dengan taQdir-Mu ya Allah.

Ya Allah,
Aku hanyalah insan yang lemah,
Terlalu kerdil di sisi-Mu ya Allah,
Namun,
Ku mohon,
Kuatkanlah hatiku ini,
Kerana aku takut tersungkur,
Lari dari jalan-Mu ya Allah.

Ya Allah,
Ampunilah segala dosa-dosaku,
Suluhkan penghidupanku dengan Rahmat-Mu ya Allah,
Limpahkanlah kesabaran dalam jiwaku ya Allah,
Hanya kepada-Mu lah aku berharap,
Kerana Engkau Maha Mengetahui diriku,Maha memahami hatiku, Kerana Engkaulah
Pemilik jiwaku.
Ameen, ameen, ya Rabbala'lameenn..



Boleh jadi Engkau Membenci Sesuatu Padahal Itu Baik Bagimu. Boleh Jadi Juga Engkau Menyukai Sesuatu Padahal Itu Tidak Baik Bagimu. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetauhi Sedangkan Engkau Tidak Mengetahui Apa-Apa.
(surah Al-Baqarah ayat 216)


created by isyrak

0 comments: