Saturday, February 27, 2010

Guru Plus Doktor

Ni aku just copy dari "wall status" aku di FaceBook.
Dan aku sertakan sekali komen-komen dari kawan2 aku sendiri..
Hampir 80% daripada kawan2ku merupakan guru..
Sejauh mana aku nak lari dr guru..
Semakin ramai guru yg mendampingi aku..
Setiap hari aku terpaksa berinteraksi dengan guru..
Di mana-mana sahaja..
Di rumah, di tempat kerja dan di facebook..

STATUS :

"Seorang doktor yang gagal akan memusnahkan seorang pesakit, tetapi seorang GURU yang GAGAL akan memusnahkan seluruh generasinya". Tugas seorang guru bukan hanya untuk memberi ilmu, tetapi membaiki akhlak pelajar2nya.. tuk melahirkan pelajar yg berakhlak dan berilmu tinggi.. guru perlulah terlebih dahulu mempunyai akhlak yang baik.

 KOMEN : 

Adk Afiq Comey
guru merupakan roll model bg plajar..
Thu at 1:36pm
Adk Afiq Comey
tul 2..ok kte wt uji minda..individu, keluarga, masyarat n negara mne pnting untuk seorang guru bntuk? knapa?
Thu at 1:40pm  


yup.. Bukan sekadar pelajar.. malahan masyarakat.. dalam kelas pun kene baik.. luar dari kelas pun kene jadi lagi baik.. tapi akak tengok adik dah baik.. :D
Thu at 1:40pm
Adk Afiq Comey
mne bleh mnilai dri tngok kak..adik xckup lg la..adik nie rock..hehehe nnt murid2 pon rock gak..hehehe
Thu at 1:44pm  


bagi akak.. kite perlu membentuk individu dulu.. kerana apabila individu bagus, berakhlak baik dan berilmu tinggi, ia akan melahirkan keluarga yang berakhlak dan berilmu tinggi juga, dan seterusnye membentuk masyarakat yang sama dan akan membentuk negara yg bukan sahaja maju..malah berakhlak dan berilmu tinggi. xdelah wujudnya masalah sosial seperti sekarangni..
Thu at 1:47pm
Putri
rock takpe..asal mempunyai akhlak yg baik.. ok, akak nak tanye.. antara akhlak dan ilmu yang baik.. yg mana org lebih pandang?
Thu at 1:48pm 

Adk Afiq Comey
2 2 pnting..bg adik ilmu lg pnting..perbezaan antara seorang mnusia 2 hanya ilmu pngatahuan..
Thu at 1:53pm 
Putri
kalauilmu tinggi tapi akhlak takde bagaimana plak? ok contoh perbandingan yg senang ek.. antara seorang anak yg keje bergaji tinggi tetapi akhlaknye KO, dengan org yg tak bergaji tinggi tetapi mempunyai akhlak yang baik.. yang mana adik pilih tuk jadi kawan?
Thu at 1:55pm  

Putri
Rasulullullah S.A.W diutuskan ke dunia untuk membaiki akhlak manusia kan?
Thu at 1:56pm
Siti Hajar Mohammad
bagi akak pulak setiap insan adalah guru. ibu adalah guru pada anaknya, ayah guru pada keluarganya, kakak n abang guru pada adik2nya, dan masyarakat adalah guru pada masyarakat yang lain. semuanya saling membimbing dan menjadi role model secara tak formal. tapi akak sebagai guru bersetuju dengan kenyataan iza tu. guru memberi pendidikan yang formal... See More di sekolah. jadi setiap guru memikul amanah dan tanggungjawab yang besar hinggakan tanggungjawab tersebut bakal dipersoalkan di hadapan Allah s.w.t kelak di akhirat. setiap guru bukan saja memberi ilmu, tapi juga memberi inspirasi. moga anak2 kita akan dididik oleh guru2 yang ikhlas dan berakhlak mulia, insyaAllah. bak kata guru besar akak, kalau kita jaga n didik anak orang di sekolah ini, insyaAllah Allah akan jaga n didik anak2 kita sendiri di luar sana.
Thu at 1:58pm
Putri
betul2 kak.. iza setuju.. hehehe.. kata2 akak memang betull.. :) adik afiq comey , dan akak ni guru.. iza ni pembimbing.. hehehehe..
Thu at 8:36pm 
Nanako Liyana
sy suke wlupun sy bkn pndidik..tgas guru sgt mulia..
Thu at 9:03pm

Putri
:).. betul tu.. jd guru banyak cabarannye.. bukan sekadar membimbing org, tetapi terlebih dahulu perlu membimbing diri sendiri.. kalau tak memang sukar tuk anak didik mengikutinye.. 
Norzulwati Zulkifli
teringat cikgu..terima kasih cikgu!
Yesterday at 2:03am · 
Siti Noor Syarma
Nabi diutuskan untuk membaiki akhlak ummatnya sebelum mengajari ilmu kepada ummatnya. akhlak dahulu, baru ilmu.
Yesterday at 7:45pm  

Siti Noor Syarma
Nabi diutuskan untuk membaiki akhlak ummatnya sebelum mengajari ilmu kepada ummatnya. akhlak dahulu, baru ilmu.
Yesterday at 7:45pm 
Putri
Siti : kerana dengan akhlak yang baik akan memudahkan penyaluran ilmu ke dalam hati.
Yesterday at 7:53pm · 
Siti Hajar Mohammad
Nak mendidik insan perlulah didik diri sendiri dulu. barulah ilmu yang diajar mendapat berkat dan mudah diterima murid. jangan mendidik hanya sebab menganggap itu hanya sbg satu pekerjaan n gaji semata2..
Yesterday at 10:32pm  

Siti Hajar Mohammad
Macam 1 kisah yg penah kwn akak ceritakan, mengenai Rasulullah didatangi sorg ibu yg meminta Baginda menasihati anaknya supaya mengurangkan mkn garam. Nabi minta ibu tu dtg semula 3 hari kemudian & dlm masa 3 hari tulah Nabi sendiri mengurangkan garam dlm makanannya. Lps 3 hari, ibu tu dtg lg dan barulah Nabi menasihati anak itu spy kurangkan pengambilan garam. kisah ni bleh dijadikan cth kalau nak mendidik, haruslah diri sendiri itu terdidik sepenuhnya. jika semua guru2 memperbaiki akhlak & imannya, insyaAllah anak2 murid juga akan diberi 'wisdom' oleh Allah s.w.t dgn sendirinya. renung2kan & selamat beramal! :D
Yesterday at 10:38pm ·
p/s : Aku masih belum membuat kesimpulan hasil daripada perbincangan ini. Kerana aku belum arif mengenainya. 

 

6 comments:

jOm bLajaR seNi =) said...

Guru pun manusia biasa, xkan bleh lari dr wat silap, tp tu bkan alasan tuk guru wat silap..
bnykkan blajar dr kesilapan,
bukan melenting bile dtegur,
bkan bmusuh bile pendpt bselisih,
bkan amik kesempatan atas amanah,
& ....
huhu..
bkan senangkan..
jadi sama2 lah kiter didik diri ke arah lebih baik=)

Putri said...

betul2 tu cikgu Yanie..
belajar tuk jadi guru yang baik..
jangan pandai ajar org didik jadi baik, tp diri sendiri tak terdidik..
wakaka..

jOm bLajaR seNi =) said...

yer..
yer..
aku pantang betul ble ader org2 ttentu gune status cikgu tuk jdkan ank diorg anak emas, xbleh sentuh, x bley suruh, ntah pape lg x bley..
anak org biase ok jerk...
korg jgn la wat cenggitu no...
amaran pihak berkenaan=P
jgn mara ek..bersama mengingatkan=P

Putri said...

aku pun pantang..
kalu anok aku kekgi..
aku nok pilih cikgu..
wakaka..
sebab aku dok caye ke cikgu..
kih kih kih..
poyo jerk..

jOm bLajaR seNi =) said...

hehe..=P

Putri said...

kalau aku jadi cikgu.. anak cikgu tu yang aku bantai dulu kot.. hahahaha..

p/s : adakah aku ni anti guru.. wakaka.. jangan dilupa wahai putri isyrak.. kalau x kerana cikgu.. ko x kan sampai tahap sekarang.. :P..