Thursday, January 28, 2010

Jom Jadi Mukmin Profesional

Menarik sungguh isu Solusi ke-13 yakni tentang MUKMIN PROFESIONAL..Saya dan suami memang tidak pernah ketinggalan memiliki majalah Solusi sejak dari keluaran pertama. Alhamdulillah..ternyata majalah ilmiah itu amat bermanfaat segenap ruang aspek..Bagi sahabat dan sesiapa yg belum pernah membacanya, cubalah cari..pasti kalian teruja utk terus mendapatkannya.

Selalu saya ingatkan kpd anak didik..bahawa kita yg beragama Islam ini membawa imej agama..maka tidak sempurnalah ilmu tanpa amal kerana ramai yg bijak pandai dan profesional tetapi masih alpa dgn syariat..malah ada juga nampak warak dari segi fizikal tetapi tidak profesional dlm tugasnya (yakni melakukan sesuatu kerja dgn tidak menepati piawaian yg sebenarnya) dan kdg2 dua situasi inilah yg membawa kpd pandangan negatif kepadaumat Islam..maka, janganlah kita tergolong dlm mereka yg berada dlm dua situasi ini.

Siapakah mukmin profesional?? Mereka yg berkemampuan menyepadukan pelaksaan fardhu ain dan fardhu kifayah, tanggungjawab hamba dgn khalifah, kesinambungan ilmu naqli dan 'aqli, kesucian zikir (kebersihan hati) dan kekuatan fikir(kecanggihan teknologi) dalam kehidupan.

Nabi Muhammad SAW qudwah terbaik seorg mukmin profesional.
Keunggulan Rasulullah SAW wajarlah dikaji dari seluruh aspek..bukan sekadar melihat ibadat dan amalan baginda yg sememangnya berada di makam yg tinggi yg tidak boleh kita pertikaikan. Selawat dan pujian buat baginda Rasulullah SAW.

Kita juga mesti melihat kejayaan baginda sbg usahawan berjaya, jeneral tentera di medan peperangan dan pendakwah serta pemerintah sebuah negara (Madinah).
Mengapakah baginda begitu cemerlang?? Selain drpd faktor 'mukmin' yg berkait rapat dgn sifat tulus, murni dan sucinya baginda, ada satu lagi faktor yg menyumbang kpd kejayaan baginda yakni faktor "Profesional".

Sebagai seorg yg bertugas dlm sebuah organisasi..wajarlah kita sbg muslim dan mukmin menjalankan tugas yg terbaik. Setiap tingkah dan akhlak kita menjadi tatapan rakan sekerja yg lain. Mungkin mereka menilai Islam dgn melihat kpd akhlak kita. Ketepatan masa, dokumentasi, cara kerja kita semuanya menjadi kayu pengukur kepada imej agama yg dibawa oleh kita. Sbg warga pendidik di Pulau Mutiara, saya memuji pengurusan Sektor Pendidikan Islam dan Moral JPN PP kerana bagi saya amat efisyen dan baik. Bukan saya shj yg berpandangan sedemikian,malah majikan dan rakan2 saya turut mengatakan hal ini juga..tahniah buat para ustaz dan ustazah JPNPP.

Kembalilah kpd Islam..itulah sbg penutup catatan saya. kerana realitinya umat Islam memahami dan mengamalkan ajaran Islam secara serpihan dan terpisah-pisah.
Firman Allah yg bermaksud "Sesudah itu, maka patutkah kamu hanya percaya kpd sebahagian (drpd isi) Kitab Taurat dan mengingkari akn sebahagian yg lain? Maka tiadalah balasan bg org yg berbuat demikian itu di antara kamu, selain kehinaan ketika hidup di dunia dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dlm siksa yg amat berat. Dan ingatlah Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yg kamu lakukan." (Al-Baqarah 2: 85)
(Sumber: Solusi:13)

dipetik dari laman http://ummufudhail.blogspot.com

ni aku petik di dalam laman blog isteri kepada abang angkat aku.. Kak Maziah..
Aku tertarik dengan kata-katanya..
Terutama sekali kata-kata yang aku hijaukan..
marilah kita sama-sama mengambil intipati daripada olahan Kak Maziah tentang MUSLIM PROFESIONAL..
Bukan sekadar guru, tetapi kepada semua yang bergelar manusia yang beragama ISLAM..
Akhlak kene jaga.. jangan sekadar luaran sahaja nampak baik, tetapi dalamannya jauh terpesong..
Marilah kita sama-sama muhasabah diri.. 
berusaha untuk menjadi yang terbaik..
Buangkan yg keruh, ambil yang jernih..
Tak pernah ada manusia yang tidak pernah melakukan kesilapan..
Jom.. kita sama2 berubah..
Berhijrah daripada tak baik kepada jauh lebih baik.. 
Tidak ada istilah terlambat selagi kita masih mampu menyedut oksigen di muka bumi ini..
Jom sama-sama menyahut seruan ini.. :)

4 comments:

Al-Farosyah said...

Artikel yang baik. Syukran Putri sebab berkongsi artikel ni. Jom sama2 kita bermuhasabah amalan dan iman kita, insyaAllah. :)

Putri said...

Afwan kak.. :)..
putri nak jadi org baik balik..
bermula esok, 1 Februari 2010..
cukuplah 5 bulan putri terawang2 camnih.. moga2 putri dapat kekuatan balik.. nak jadi muslimah sejati.. akak tegur2lah putri andai akak nampak putri terpesong..

Al-Farosyah said...

Teruskan. Akak sokong! :) jangankan akak je yang kene tegur Putri, Putri pun kene tegur akak andai akak ade menyimpang ye. kita saling tegur menegur dan sokong menyokong. Ukhwah fisabilillah..

Putri said...

InsyaAllah kak..
:).. tp putri ni macam x layak jer nak tegur akak..
pakai tudung pun sekadar tudung ajer..
huhuhuhu..